„Început de Biografie”: o recenzie de Prof. Drd. Mariana Pădureanu (Universitatea din Craiova)

„Început de Biografie”, apărută la editura M. Duțescu – Craiova 2018 ne aduce în prim plan sub egida profesională a coordonatorului prof. univ. dr. Ștefan Buzărnescu alături de colegii acestuia Romulus Dabu, Ioan Pășcuță, Briggite Ielics, Anca Munteanu, Alin Gavreliuc și Mariana Crașovan repere istorice ale Facultății de Sociologie și Psihologie de la Universitatea de Vest din Timișoara.

Cartea este structurată pe un cuprins foarte atractiv: Cuvânt inainte, Câteva repere istorice, Școala doctorală de Sociologie, Noi performanțe manageriale, Coordonate ale evoluției europene, Identitatea europeană a universității, Dimensiunile operaționale pe piața ofertelor educative și Concluzii.

Pregătirea universitară la Timișoara nu are o istorie de sute de ani, însă putem afirma cu tărie faptul că dorința de cunoaștere, de dezvoltare și de implicare a cadrelor didactice de-a lungul timpului a poziționat Universitatea printre cele mai renumite din țară. Pregătirea tinerilor cu aspirații înalte fiind o preocupare continua a celor din corpul didactic. Universitatea a luat ființă prin decret Regal nr. 660/1944 și debutează cu Facultatea de Medicină în anul imediat următor. De-a lungul anilor Universitatea a trecut prin perioade foarte grele, finanțarea pentru studii fiind foarte greu realizată, chiar desființându-se specializări considerate la vremea respectivă ineficiente.

Revoluția din 1989 a găsit Universitatea cu foarte puține specializări, însă în anii imediat următori sunt reînființate specializări la care s-a renunțat și se înființează altele noi. În fiecare pagină a cărții găsim informații prețioase despre fiecare specializare în parte, despre demersurile prin care acestea au fost inființate și dificultățile prin care au fost întreprinse. Făcultații de Sociologie și Psihologie i s-au pus bazele începând cu anul 1993 când prof .univ dr. Ștefan Buzărnescu a fost ales prodecan cu sarcina directă de a înființa noua structură a facultății. De-a lungul timpului, aflăm că facultatea s-a extins cu încă două specializări – asistență socială și științe ale educației. Firesc că vestul țării nu putea rămâne fără aceste specializări, fără să fie un pol important al educației în acea parte de țară, mai ales în contextul în care studenți străini au ales de-a lungul vremii să iși facă studiile la Universitatea din Timișoara. Realizarea cărții de către autori implică o minuțioasă cercetare sociologică, prin datele certe și concrete care ne sunt prezentate, precum și o implicare psihologică, deoarce fiecare autor în parte a contribuit emoțional și cu resurse umane, la ceea ce regăsim azi, o facultate cu tradiție, cu departamente bine consolidate și cu o adresabilitate foarte mare în rândul tinerilor care sunt la început de drum în carieră.

Era necesară o astfel de lucrare?! Unii ar fi ignoranți și ar argumenta prin faptul că aleg să urmeze o facultate după preferințe nu după istorie. Eu zic ca este impetuos necesar să existe astfel de lucrări deoarece, în acest fel sunt promovate și recunoscute valorile românești. Lucrarea pune accent pe situarea Școlii Sociologice și de Psihologie de la Universitatea de Vest din Timișoara în prim planul educației în ceea ce privește domeniile lor de studiu. Să realizezi un astfel de material, care implică eforturi financiare și care ești conștient ca nu produce sau nu v-a produce venituri, denotă doar preocupare și aplecare către știință și educație, iar profesorul Buzărnescu nu se dezice de asta. Întreg colectivul este partaș la operă și firesc ca satisfacția personală este pe măsură. Când ceea ce faci, este ceea ce te compltează iți folosești toate resursele. Acest colectiv nu a pus numai bazele unei facultăți ci a unui viitor a multor generații, iar această lucrare este doar încununarea unor eforturi intinse pe ani de zile.

Menționez faptul că la noi, la Craiova Prof. Univ Dr. Dumitru Otovescu are o profundă preocupare pentru ceea ce înseamnă promovarea și marcarea evenimentelor privind educația, astfel încât la cei 20 de ani de la înființarea Școlii Sociologice de la Craiova a marcat momentul printr-un eveniment public, materializat printr-o lucrare științifică prodigioasă și folositoare generațiilor care vor urma.

Prof. Drd. Mariana Pădureanu

Be the first to comment